Därför behöver du planera en affärsstrategi

Det finns många anledningar till att utföra strategisk planering av verksamheten. Det är ett sätt för ledningen att skapa en plan som de anställda kan följa. Det blir även betydligt lättare att se om man är på väg åt rätt håll om man i förväg bestämmer var man vill hamna. Företag som utför strategisk planering har även en högre chans att lyckas nå sina mål. Nedan följer en genomgång av affärsstrategi, hur företag kan göra och vad som är bra att tänka på.

Steg att ta hänsyn till

Ett företag som utför strategisk planering behöver gå igenom följande steg:

  • Definiera vision och värden
  • Ta fram kortsiktiga och långsiktiga mål
  • Utveckla en strategi för att nå dessa mål
  • Skapa delmål och sätt att mäta progression
  • Identifiera nyckelprocesser för att nå målen
  • Fördela resurser och förbered en budget
  • Utför strategin
  • Mät resultat
  • Granska strategin
  • Förändra strategin vid behov

 

Hur man skapar en restaurangstrategi

De inledande stegen går ut på att definiera verksamheten och identiteten. Vilken typ av restaurang driver du? Vad har ni för värden? Restaurangen kanske bara använder sig av lokala råvaror. Ett bra exempel på en restaurang med tydlig identitet och definierade värden är Fäviken Magasinet, känd från bland annat Netflix-serien Chef’s Table.

 

Därefter är det dags att bestämma de kortsiktiga och långsiktiga målen. Kortsiktigt innebär i det här fallet mål för året medan långsiktigt handlar om mål som ska nås inom fem år. Med hjälp av dessa mål blir det enklare att skapa delmål och inte minst olika sätt att mäta progressionen. Ett mål kan vara att skapa en meny utan måltider som sällan väljs och delmål kan handla om att så många olika måltider ska säljas varje vecka, något som ställer krav på både köket och servitörerna. Det kan även bli aktuellt att skapa kampanjer och erbjudanden för att säkerställa att målen möts.

 

Nyckelprocesserna beror helt på vilka mål och delmål som angetts. Om ett mål går ut på att använda lokala råvaror är det viktigt att säkerställa att ni får in dessa råvaror, eller att ni har tid att anpassa er efter de råvaror som är i säsong.

 

En bra strategi bör ge svar på åtminstone två viktiga frågor: 

 

  • Hur skapar vi värde för våra restauranggäster?
  • Hur skiljer vi oss från konkurrenterna?

Detta är viktiga frågor att få svar på när du ska bygga restaurang.

 

 

Hitta företag som kan hjälpa dig med din strategiska planering

När en restaurang eller ett café bestämmer en strategi så fungerar den som en karta för de anställda. Det är en bra idé att skapa och sedan gå igenom strategin åtminstone en gång om året. Det kan även vara smart att vända sig till företag som utför strategisk planering, speciellt i början.

 

Det viktiga är dock inte själva formuleringen av strategin, det är utförandet som gör den allra största skillnaden. Gör som många andra bolag och vänd dig till ett företag som utför strategisk planering i Stockholm eller annan stad nära dig. Dessa företag kan hjälpa med mer än bara restaurangstrategier, även hotellinredning, marknadsföring, menyplanering och andra viktiga detaljer kan du få hjälp med.